Selecteer een pagina

Paul & Ingrid Hazenberg

De Annahoeve - De Moer

Eerlijke producten met een verhaal uit de regio

Paul en Ingrid Hazenberg wonen met hun 3 tieners in de Moer en lijken, op het eerste gezicht, een traditioneel melkveebedrijf ‘met tweede tak’ te runnen. Het bedrijf zelf is inmiddels al bijna 90 jaar oud. Het is rond 1930 begonnen als gemengd bedrijf met varkens en koeien. De vader van Paul ging verder met uitsluitend melkkoeien en 15 jaar geleden namen Ingrid en Paul de boerderij over. Zij zijn de 3e generatie. Naast de melkkoeien startten ze met verkoop aan huis van het vlees van vleeskoeien, de Black Angus. 5 Jaar geleden werd er een nieuwe serrestal gebouwd om weer mee te kunnen met de wensen voor de toekomst.

Paul is de boer en zorgt voor de 55 ha. grond, ca. 120 koeien en 50 stuks jongvee. Ingrid ‘doet’ de winkel. Voor beiden horen daar dan uiteraard ook nog de vele andere taken bij. Zo biedt Ingrid, naast het huishouden en taxidiensten voor de kinderen, ook regelmatig rondleidingen over het bedrijf voor groepen en klassen. Ze zorgt voor een gedeelte van de administratie, doet de boodschappen en zorgt voor het jongvee en de opfok.

De vrouw achter de winkel

Boodschappen doen voor een gezin is toch iets heel anders dan voor een streekproductenwinkel. De winkel is net vergroot en vernieuwd en biedt een breed scala aan producten. Van eigen bodem zijn er het rundvlees, de eieren en groente uit de moestuin. Daarnaast zijn er de lekkernijen van boeren uit de omgeving: koeienkaas, schapenkaas, geitenkaas, scharrelvarkensvlees, lamsvlees en kip, paddenstoelen, ambachtelijke zuivel, sap, jam, honing, cadeaupakketjes, streekbieren, wijn, worstenbroodjes, stoofvlees, kroketten etc.

‘Distributie en transport van streekproducten tussen de boeren nog beter afstemmen.’

Een beetje druk

Ingrid:’Ik sta altijd open voor nieuwe dingen. Ja, dat maakt het ook druk, maar als je een beetje vooruitstrevend wilt zijn en de kloof tussen boer en burger wilt verkleinen, dan heb je elkaar nodig. Ik merk nu al dat, doordat de winkel nu mooier en groter is, het ook al bijna 3 keer zo druk is geworden. Hopelijk is dat niet alleen vanwege de opening, maar zullen we deze nieuwe klanten mogen behouden. Ik ga er in ieder geval mijn uiterste best voor doen. Van mij mogen er nog meer senioren door de week komen en jonge gezinnen in het weekeinde. Of bedrijven die kerst- of cadeaumandjes bestellen.’

Bakkie bij de boer

We versturen een digitale nieuwsbrief en posten de acties op Facebook en Instagram. Heel af en toe moet je ook weer nieuwe mensen bereiken en plaats ik iets in een krant of staan we op een markt. Maar dat laatste is gewoon veel werk. Het liefst werk ik mee met acties waarbij burgers ons bedrijf komen bezoeken. Graag wil ik ze verrassen met de winkel, dus in de toekomst hoop ik een nog breder gedifferentieerd aanbod in de winkel te hebben liggen. Dan leren de klanten het verhaal erachter, weten ze waar het vandaan komt en hoe het geproduceerd is.

‘Ik wil nog meer streekproducten in mijn winkel’

Gezond ondernemen

‘Dat wat je verkoopt moet je ook wel zijn. Daarmee bedoel ik dat we ondernemen met aandacht voor natuur, milieu en het welzijn van de dieren. We hebben een duurzame stal gebouwd met emissiebeperkende maatregelen, kweken eigen groente, vangen regenwater op, hergebruiken onze mest, zaaien klaver door het gras zodat je minder kunstmest nodig hebt, hebben oud grasland wat goed is betreft de biodiversiteit en we hebben 98 zonnepanelen. Daarbij proberen we zo weinig mogelijk te verspillen en gebruiken we zo weinig mogelijk inpakmaterialen.

Met termen als duurzaamheid en biodiversiteit gaan wij de strijd aan om onze toekomst veilig te stellen. Het grasland is hiervoor onze basis. Het biedt een onvoorstelbare diversiteit biedt aan flora en fauna. Ons vee loopt in de wei en dat heeft zowel direct invloed heeft op de biodiversiteit als op de amononiakuitstoot. Ook is weidegang van invloed op de leeftijd van grasland: er hoeft minder grasland vernieuwd te worden. Ook de korte keten die wij toepassen op ons bedrijf heeft effect op het milieu. Het vlees dat van ons eigen vee in de winkel komt te liggen is minimaal bewerkt en is zonder toevoegingen. De smaak is fantastisch en het vee heeft het goed op onze boerderij.’

Horeca

Beetje bij beetje zijn er steeds meer bewoners die zich realiseren dat lokaal eten kopen gewoon kan. Helaas rijdt de horeca nog steeds rechtstreeks en massaal naar de groothandel. Ik zou ze graag willen vragen om dat te doen nadat ze eerst zijn gaan kijken wat voor moois en goeds we lokaal hebben.

Openingstijden winkel
Donderdag 10.00 tot 17.00
Vrijdag 10.00 tot 17.00
Zaterdag 10.00 tot 16.00

Zijstraat 25, De Moer
deannahoeve-demoer.nl

Pin It on Pinterest

Share This