Selecteer een pagina

Jan & Marleen Vermeer

Kaasboerderij de Leyedaeler - Goirle

Het hele traject is leuk:
van kalf tot kaas

Plukmutsen

Sinds 1996 wordt er bij de Leyedaeler in het Leydal kaas gemaakt van eigen koemelk. Elke dag worden de koeien gemolken en wordt de melk verwerkt tot gewone én heel bijzondere kaas. De grond naast de boerderij noemt men in de volksmond weleens de ‘Plukmutsen’: het zijn de laaggelegen gedeelten aan de Leij, links van de Beeksedijk en vlakbij de Abcovensedijk, waar Marleen oorspronkelijk vandaan komt. ‘ Wij zijn eigenlijk ook een soort streekproduct’ lacht ze.

Bijzondere kaas

In de winkel liggen meer boerderijproducten en verschillende soorten kazen. Om tot 10 kilo gewone kaas te komen is er wel 100 liter melk nodig. Maar de ogen van Jan Vermeer gaan toch pas glimmen als er tijdens het kaasmaken gevraagd wordt wat zijn favoriet is. Dat is ‘De Grand Prestige’ met daarin het biertje Hertog Jan verwerkt. Daarvan maakt hij er 50 per week. De lege flessen staan nog in de hoek op de vloer en de geur is lichtjes aanwezig.
Kaas met een Rooie Fik heeft bijzondere aandacht vanwege het boek en verhaal van Paul Spapens. Rooie Fik is ook een biertje, deze is geïnspireerdop een Hilvarenbeeks dorpsfiguur met een kenmerkende rode snor. Ook het eigen recept met madame Jeanette pepertjes loopt goed en er is zelfs een kaasje met cacaonibs van huize Geerts. ‘Dus ja, samenwerken is belangrijk als je tot nieuwe producten wilt komen. Boeren en ondernemen liggen steeds meer in elkaars verlengde. Je moet dan ook wel vooruit willen en nieuwe dingen proberen. Belangrijk vind ik ook dat je daarbij transparant en eerlijk werkt. ’

‘Eerlijkheid is nodig op alle vlakken.’

Bezoek

Marleen vindt het heerlijk als er groepen met kinderen komen of mensen die geïnteresseerd zijn in een excursie. Zo kan ze mensen verrassen met een extra rondleiding of wat zelfgebakken lekkers. En iedereen proeft natuurlijk graag. “ik denk ook dat wanneer ouders echte, goede kaas kopen, kinderen het ook sneller leren eten en lekker vinden.’
De verschillen tussen mensen zijn wel groot. Tijdens excursies is het opvallend dat leerkrachten soms ook bijzonder weinig weten over het boerderijleven in het algemeen en melkvee.
Momenteel is er geen tijd voor nieuwe ontwikkelingen of uitbreidingen, maar Marleen denkt er al wel eens aan om het assortiment in de winkel uit te breiden met boerenijs of zelf gebrande noten.

Promotie van streekproducten

Natuurlijk is er al het een en ander geprobeerd op het gebied van promotie, met wisselend resultaat. Natuurlijk staat alles op de website en Facebook en wordt er wel eens een actie gezet in het Goirles Belang. ‘Dat meedoen aan acties niet altijd iets oplevert blijkt wel uit een initiatief waarbij we 1000 kaartjes met een heel goede aanbieding verspreidden. Daar kregen we er helaas geen enkele van terug. Uiteindelijk merk je toch dat de beste promotie een kwalitatief goed product is. Dan volgt de mond-op-mondreclame vanzelf. ‘

‘Het hele traject is leuk: van kalf tot kaas.’

Druk, druk, druk

‘Tegenwoordig lijken de meeste mensen steeds minder tijd te hebben, iedereen is altijd maar druk’ vertelt Marleen. ‘Aan de andere kant zijn dat ook weer vaak klanten die meer willen betalen voor kwaliteit en zien we wel steeds meer grootouders en 60-plussers met kleinkinderen langskomen. Dat maakt het wel gezellig. Er zijn ook steeds meer mensen van buitenlandse afkomst die interesse hebben in rauwe melk. ‘
Klanten in de winkel komen veelal uit de buurt. Driekwart komt uit de buurt: Poppel- Hilvarenbeek en Goirle, die komen gewoon achterom. Het kwart dat uit de stad komt is niet gewend om zomaar het erf op te komen, zeker als de winkel dicht is. Iedereen is echter welkom om eens te komen kijken. De winkel, de kaasmakerij, de verbreding van het boerenvak, het traject van kalf tot kaas: dat maakt het druk, maar ook erg leuk.

Openingstijden winkel
Woensdag en donderdag 13:30 tot 18:00
Vrijdag 10:00 – 18:00
Zaterdag 10:00 – 16:00

Beeksedijk 16, Goirle
leyedaeler.nl

Pin It on Pinterest

Share This