Selecteer een pagina

Linda van der Heijden-Bierkens & Marc Bierkens

‘t IJsboerinneke - Moergestel

Van eigen melk tot ijs

‘We verkopen op dit moment nog geen andere lokale producten, maar wie weet wat de toekomst brengt.’

‘Wij hebben gekozen voor een verbreding van de melkveehouderij. Linda heeft een opleiding in de zorg gedaan, maar wilde er altijd al op de boerderij iets bij doen en gebruik maken van onze eigen melk. Mede gezien het toeristisch gebied waar we in wonen, hebben we besloten zelf ijs te gaan maken.

Marc en Linda zijn broer en zus en opgegroeid op deze boerderij met melkveebedrijf. Tot 1986 zaten opa en oma Bierkens op het bedrijf, daarna heeft de vader van Linda en Marc het bedrijf overgenomen. Er wordt nog geboerd door vader, het erf is nu de locatie voor ‘t IJsboerinneke’: Het winkeltje met terras en tuin waar Linda en Marc zelf ambachtelijk ijs maken en verkopen. Linda is 29 en woont op de boerderij met haar man en 3 kinderen. Marc woont elders in Moergestel en werkt als chef-kok bij restaurant Taste in Tilburg. Hij heeft dan ook de cursus ijsbereiding gedaan begin 2017. Zus Margawoont niet meer op de boerderij.

Een warme tuin

Vorig jaar werkte Linda nog alleen in de winkel, dit jaar had ze er al hulp bij nodig. Het is druk geweest in de mooie tuin. Iedereen is er welkom en het gaat er vaak heel gemoedelijk aan toe. Marc en Linda erkennen dat de mooie tuin veel doet voor de uitstraling en dat dat eigenlijk te danken is aan moeder Margret. Die werkt nog dagelijks in de tuin en kweekt de mooiste groenten. Ook de rabarber uit eigen tuin wordt gebruikt voor het ijs.

Fietsroutes

‘Mensen komen ook makkelijk vanuit Tilburg om een ijsje te eten. Voor sommigen is het wel handig dat ze een elektrische fiets hebben, de afstand maakt tegenwoordig steeds minder uit. Er komen ook veel gezinnen die een bezoekje hier combineren met een fietstocht door de Oisterwijkse Bossen en Vennen. Of mensen die eerst een ijsje uit de hand eten en een bak mee naar huis nemen voor het toetje. Soms worden er bij de campings wel eens kortingsbonnen uitgedeeld aan toeristen. Maar uiteindelijk worden de meeste mensen bereikt via mond-op-mond reclame en Facebook.‘

“IJs van het seizoen loopt meestal het best. Deze ijscoupe wisselt met het seizoen en weer mee, bij mooi warm weer is ze fris met fruit en in het najaar bijvoorbeeld met appeltaart of kaneel. We hebben de productie natuurlijk helemaal in eigen hand en maken onze eigen recepten. De meest verkochte smaken zijn karamel-zeezout en yoghurt-kersen.
Het is leuk om te vertellen over wat er allemaal bij komt kijken voor men dat bolletjes ijs in de hand heeft. Dat er eerst een kalfje geboren moet worden voordat een koe melk gaat geven, dat we de melk pasteuriseren en hoe de recepten tot stand komen. Omdat de koeien hier natuurlijk omheen lopen zijn er best veel vragen over zowel de dieren als het maken van ijs. Dat contact met de bezoekers en klanten maakt het zo leuk om te doen.

Zomerhitte

Tja, die hitte was natuurlijk niet goed voor de koeien, maar als startende ijsverkopers hebben we daarmee toch wel geluk gehad. In de zomer zijn we dan ook 7 dagen per week open geweest en hebben we hard gewerkt. In de winter is het een stuk rustiger: dan zijn we alleen op zaterdagen open en verwerken we alleen de bestellingen voor de horeca en klanten die per bak bestellen. Voor de kerst verkopen we ook complete huis bedachte en -gemaakte nagerechten.
Marc: ‘De meeste ijsmakers gebruiken een pasta van de groothandel voor hun ijs. Wij gebruiken dat niet en maken alle recepten zelf. Niet dat dat altijd gelijk een succes is. Het werken met rabarber bleek bijvoorbeeld moeilijker dan gedacht.‘

Horeca als voorbeeldfunctie

Natuurlijk is het duidelijk waarom meer mensen meer lokaal zouden moeten kopen, maar of gewone promotie daarbij helpt weet ik niet. Het belangrijke hierin is dat mensen écht meer bewust worden over van waar hun eten vandaan komt en wat er mee is gebeurd, dan zullen ze ook automatisch makkelijker een keuze maken voor streekproducten.
Aan de andere kant, een goede samenwerking met de horeca kan daar wel aan bijdragen. Zij hebben vaak een breed bereik en een voorbeeldfunctie qua trends, ze zouden kunnen helpen het verhaal nog beter te kunnen brengen.

‘Het is toch mooi om gelijk te kunnen zien waar je ijsje vandaan komt?’

Openingstijden
Maart t/m september
Maandag t/m zondag 12.00 tot 20.00
Wintermaanden
Zaterdag 11.00 – 17.00

Zandstraat 24 – Moergestel
ijsboerinneke-moergestel.nl

Pin It on Pinterest

Share This